Warsztaty filmowe - Aktualności - Sztuka Wyboru

Aktualności

Warsztaty filmowe

Za nami piętnasta i szesnasta edycja warsztatów filmowych, zorganizowanych w ramach ósmej odsłony programu „Sztuka Wyboru 2019”.

Kolejna grupa uczniów wraz z nauczycielami z dwudziestu dwóch  placówek oświatowych województwa kujawsko-pomorskiego miała okazję wziąć udział w zajęciach z profesjonalnymi filmowcami w dniach 30 maja - 2 czerwca  oraz  6-9 czerwca br. Projekt jest współorganizowany przez Komendę Wojewódzką Policji w Bydgoszczy, Fundację Tumult (organizatora festiwalu Camerimage) oraz Kujawsko-Pomorski Urząd Marszałkowski.

Program Sztuka Wyboru ma charakter prewencyjno-edukacyjny i od ośmiu już lat promuje profilaktykę rówieśniczą w zakresie ryzykownych zachowań oraz zagrożeń płynących ze strony dzisiejszej szybko zmieniającej się rzeczywistości, jakim mogą ulegać młodzi ludzie. Ideą przewodnią przedsięwzięcia jest komunikacja z młodzieżą nie ex cathedra, lecz z jej poziomu, używając jej języka. Tylko w takiej sytuacji nawet najtrudniejszy przekaz ma bowiem szansę powodzenia.

Uczestnicy zostali powitani przez organizatorów w dwa kolejne czwartki w kinie „Jeremi” przy Zespole Szkół nr 15 w Bydgoszczy. Wybór miejsca nie był przypadkowy, gdyż warsztaty rozpoczynał seans amerykańskiego dramatu „Disconnect” w reżyserii Henry’ego Alexa Rubina. Film opowiada o trudnościach w komunikacji międzyludzkiej, a także o poszukiwaniu przyjaźni, akceptacji i silnych więzi w świecie zdominowanym przez internet. Po obejrzeniu obrazu wszyscy uczestnicy spotkania dyskutowali na temat, który stanowił problematykę filmu. Dyskusję podczas pierwszej tury moderował Bartosz Piotrowski (autor zdjęć filmowych, przedstawiciel PSC), który jednocześnie prowokował młodych ludzi do otwartego wyrażania swoich odczuć oraz emocji wywołanych projekcją, a podczas drugiej komisarz w stanie spoczynku Marek Koliński. W trakcie obu spotkań  obecna była Małgorzata Sobieszczańska – scenarzystka, która w czwartkowe wieczory  prowadziła warsztaty na temat scenariopisarstwa, czyli sztuki tworzenia scenariuszy filmowych. Zajęcia te miały na celu uświadomienie młodym adeptom sztuki filmowej wagę procesu powstawania  koncepcji dzieła jako kluczowej kwestii decydującej o jego powodzeniu, czego wyznacznikiem  w przypadku dzieł filmowych jest jego siła  oddziaływania na  emocje widzów. By osiągnąć oczekiwany efekt  końcowy, niezbędna jest dogłębna analiza koncepcji obrazu, który to proces przebiega wpierw w głowach jego twórców. Muszą oni bowiem odpowiedzieć sobie na dwa kluczowe pytania, a mianowicie po co powstaje dany film oraz co twórca chce za jego pomocą przekazać innym ludziom. Zainspirowani wykładem uczniowie do późna dyskutowali nad kształtem swoich etiud filmowych, których powstanie  jest kluczowym celem warsztatów.

Kolejny dzień zajęć, piątek,  rozpoczynał się od zajęć z gramatyki obrazu filmowego oraz podstaw  sztuki operatorskiej w bydgoskim studiu BlackFish (które należy do partnerów projektu), które poprowadzili pierwszej turze  Bartek Piotrowski oraz reżyserka Barbara Białowąs – duet, który już niejednokrotnie  dzielił  się swoimi i doświadczeniami z młodzieżą w trakcie poprzednich edycji projektu, a w drugiej – reżyser Roman Przylipiak, także stały wykładowca projektu  wraz z  operatorem Jakubem Jakielaszkiem.  Prowadzący opowiedzieli uczestnikom o pionach produkcji filmu, najważniejszych zasadach pracy na planie, zapoznali ich z podstawami języka filmowego,  jak m. in. budowanie napięcia za pomocą zbliżeń, dźwięków, a także najważniejszymi pojęciami, takimi jak rodzaje planów filmowych, zasady prawidłowego oświetlania i podstawy współpracy na planie filmowym. Po zagadnieniach teoretycznych  uczestnicy pod okiem prowadzących odtwarzali plan filmowy na podstawie fragmentów filmów „Gra o tron” oraz „Wstręt”.

Po intensywnej pracy nad inscenizacją  planu filmowego uczestnicy pierwszej tury mogli zrelaksować się podczas spotkania z Romą Gąsiorowską, rodowitą bydgoszczanką.  Aktorka, znana m.in.  z filmów „Pogoda na jutro”, „Rozmowy nocą”, „Wojna polsko-ruska”, „Listy do M”, „Listy do M.2”,  „Plan B” „Podatek od Miłości” , „Między nami dobrze jest”, czy „Córki Dancingu” jest również projektantką mody, coachem, reżyserką, producentką, menagerem kultury, założycielką szkoły aktorskiej AktoRstudio, wykładowcą Gdyńskiej Szkoły Filmowej, a także  pomysłodawczynią  i dyrektorem artystycznym projektu W-arte! Open Art Space. Opowiadała ona młodym ludziom o swojej ścieżce kariery, ciemnych i jasnych stronach zawodu aktora, chcą w ten sposób zainspirować uczestników do podążania droga swoich pasji i zainteresowań. Przeprowadziła ona także warsztat, podczas którego młodzi ludzie mieli okazję wypróbować swoje umiejętności aktorskie w improwizowanych scenach.  Z kolei uczestnicy drugiej tury wzięli udział w spotkaniu z Szymonem Piotrem Warszawskim, absolwentem wydziału aktorskiego PWST we Wrocławiu, aktorem znanym min. in. z filmów i seriali  „Czerwony pająk”, „Bogowie”,  „Najlepszy”, „Belfer”, „Diagnoza” „Stulecie winnych”, który podczas piątkowego spotkania z młodzieżą poprowadził niezwykle dynamiczny warsztat sztuki zadawania i markowania ciosów. Uczniowie odtwarzali w parach scenę bójki z jednego z odcinków serialu „Belfer”, co stanowiło nie lada wyzwanie,  ale było jednocześnie wspaniała zabawą dla wszystkich.

Spotkanie z aktorami  nie kończyło jednak dnia intensywnej pracy. Kolejne zajęcia bowiem, tym razem ze sztuki tworzenia storyboardu (czyli scenorysu) przeprowadzał uznany reżyser i animator Janusz Martyn. Podczas tych typowo warsztatowych grupowych zajęć młodzież zmierzyła się z zadaniem przełożenia swoich scenariuszy na obraz, ucząc się przy tym myślenia językiem filmowym. Storyboardy, które powstały na zajęciach, miały być potem pomocne  uczestnikom przy kręceniu autorskich etiud.

Ten owocny dzień wieńczyły warsztaty montażowe, prowadzone przez Barbarę Zapolską-Łodej oraz Bartosza Piotrowskiego, a w drugiej turze - przez reżysera i montażystę Konrada Śniadego,   podczas których uczestnicy tradycyjnie poznawali  tajniki montażu filmowego i najważniejsze zagadnienia z tego zakresu (montaż nieliniowy, równoległy, pętla czasowa, retrospekcja  etc.). Wiedza ta była  niezwykle przydatna przy montowaniu nagranych materiałów, z których młodzi filmowcy  tworzyli swój film końcowy.

Sobota była dniem praktycznej pracy na planie. Uzbrojeni w zdobytą wiedzę uczestnicy podzieleni na cztery grupy rozpoczęli zdjęcia według stworzonych przez siebie podczas zajęć scenariuszy. Opiekunami grup byli tym razem: w  turze pierwszej -  wspomniani już Bartosz Piotrowski i  Konrad Śniady, a także Adam Bajerski, Marcin Kopeć– twórcy sztuki filmowej, a w turze drugiej - Tomasz Augustynek PSC (autor zdjęć filmowych), Lude Reno – scenarzysta i dziennikarz) i Joanna Łopat (redaktorka telewizyjna, dziennikarka) oraz Roman Przylipiak i Szymon Piotr Warszawski.   Sprawowali oni opiekę merytoryczną w trakcie pracy w plenerze oraz w późniejszym montażu.  Zdjęcia i montaż trwały cały dzień i przeciągnęły się do późnych godzin nocnych, z uwagi na determinację młodych filmowców, aby osiągnąć pożądany przez nich efekt końcowy. 

Niedzielny poranek to tradycyjnie zakończenie i podsumowanie czterech dni wytężonej pracy, a także prezentacja czterech dzieł, opowiadających, zgodnie z ideą programu, o problemach i zagrożeniach istotnych dla młodego pokolenia. Wszystkie etiudy okazały się niezwykle interesujące, świeże w spojrzeniu, oryginalne w przekazie oraz profesjonalnie zmontowane. Organizatorzy z satysfakcją mogli zaobserwować wyraźny wzrost poziomu obrazów filmowych tworzonych przez młodzież. Jest to bez wątpienia efekt starań twórców projektu, aby zapewnić wysoki poziom  przeprowadzanych zajęć filmowych, ale także ogromnemu zaangażowaniu i pracy młodych ludzi, którzy w pełni oddają się swojej  pasji filmowej.

Teraz zapraszamy wszystkich młodych entuzjastów świata filmu do wzięcia aktywnego udziału w konkursie na profilaktyczny film, którego kulminacją będzie tradycyjnie uroczysta gala w trakcie trwania tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych CAMERIMAGE (REGULAMIN).

 

  • 15. Warsztaty filmowe #1
  • 15. Warsztaty filmowe #2
  • 15. Warsztaty filmowe #3
  • 15. Warsztaty filmowe #4
  • 15. Warsztaty filmowe #5
  • 15. Warsztaty filmowe #6
  • 15. Warsztaty filmowe #7
  • 15. Warsztaty filmowe #8
  • 15. Warsztaty filmowe #9
  • 15. Warsztaty filmowe #10
  • 15. Warsztaty filmowe #11
  • 15. Warsztaty filmowe #12
  • 15. Warsztaty filmowe #13
  • 15. Warsztaty filmowe #14
  • 15. Warsztaty filmowe #15
  • 15. Warsztaty filmowe #16
  • 15. Warsztaty filmowe #17
  • 15. Warsztaty filmowe #18
  • 15. Warsztaty filmowe #19
  • 15. Warsztaty filmowe #20
  • 15. Warsztaty filmowe #21
  • 15. Warsztaty filmowe #22
  • 15. Warsztaty filmowe #23
  • 15. Warsztaty filmowe #24
  • 15. Warsztaty filmowe #25
  • 15. Warsztaty filmowe #26
  • 15. Warsztaty filmowe #27
  • 15. Warsztaty filmowe #28
  • 15. Warsztaty filmowe #29
  • 15. Warsztaty filmowe #30
  • 15. Warsztaty filmowe #31
  • 15. Warsztaty filmowe #32
  • 15. Warsztaty filmowe #33
  • 15. Warsztaty filmowe #34
  • 15. Warsztaty filmowe #35
  • 15. Warsztaty filmowe #36
  • 15. Warsztaty filmowe #37
  • 15. Warsztaty filmowe #38
  • 15. Warsztaty filmowe #39
  • 15. Warsztaty filmowe #40
  • 15. Warsztaty filmowe #41
  • 15. Warsztaty filmowe #42
  • 15. Warsztaty filmowe #43
  • 15. Warsztaty filmowe #44
  • 15. Warsztaty filmowe #45
  • 15. Warsztaty filmowe #46
  • 15. Warsztaty filmowe #47
  • 15. Warsztaty filmowe #48
  • 15. Warsztaty filmowe #49
  • 15. Warsztaty filmowe #50
  • 15. Warsztaty filmowe #51
  • 15. Warsztaty filmowe #52
  • 15. Warsztaty filmowe #53
  • 15. Warsztaty filmowe #54
  • 15. Warsztaty filmowe #55
  • 15. Warsztaty filmowe #56
  • 15. Warsztaty filmowe #57
  • 15. Warsztaty filmowe #58
  • 15. Warsztaty filmowe #59
  • 15. Warsztaty filmowe #60
  • 15. Warsztaty filmowe #61
  • 15. Warsztaty filmowe #62
  • 15. Warsztaty filmowe #63
  • 15. Warsztaty filmowe #64
  • 15. Warsztaty filmowe #65
  • 15. Warsztaty filmowe #66
  • 15. Warsztaty filmowe #67
  • 15. Warsztaty filmowe #68
  • 15. Warsztaty filmowe #69
  • ----------------

  • 16. Warsztaty filmowe #1
  • 16. Warsztaty filmowe #2
  • 16. Warsztaty filmowe #3
  • 16. Warsztaty filmowe #4
  • 16. Warsztaty filmowe #5
  • 16. Warsztaty filmowe #6
  • 16. Warsztaty filmowe #7
  • 16. Warsztaty filmowe #8
  • 16. Warsztaty filmowe #9
  • 16. Warsztaty filmowe #10
  • 16. Warsztaty filmowe #11
  • 16. Warsztaty filmowe #12
  • 16. Warsztaty filmowe #13
  • 16. Warsztaty filmowe #14
  • 16. Warsztaty filmowe #15
  • 16. Warsztaty filmowe #16
  • 16. Warsztaty filmowe #17
  • 16. Warsztaty filmowe #18
  • 16. Warsztaty filmowe #19
  • 16. Warsztaty filmowe #20
  • 16. Warsztaty filmowe #21
  • 16. Warsztaty filmowe #22
  • 16. Warsztaty filmowe #23
  • 16. Warsztaty filmowe #24
  • 16. Warsztaty filmowe #25
  • 16. Warsztaty filmowe #26
  • 16. Warsztaty filmowe #27
  • 16. Warsztaty filmowe #28
  • 16. Warsztaty filmowe #29
  • 16. Warsztaty filmowe #30
  • 16. Warsztaty filmowe #31
  • 16. Warsztaty filmowe #32
  • 16. Warsztaty filmowe #33
  • 16. Warsztaty filmowe #34
  • 16. Warsztaty filmowe #35
  • 16. Warsztaty filmowe #36
  • 16. Warsztaty filmowe #37
  • 16. Warsztaty filmowe #38
  • 16. Warsztaty filmowe #39
  • 16. Warsztaty filmowe #40
  • 16. Warsztaty filmowe #41
  • 16. Warsztaty filmowe #42
  • 16. Warsztaty filmowe #43
  • 16. Warsztaty filmowe #44
  • 16. Warsztaty filmowe #45
  • 16. Warsztaty filmowe #46
  • 16. Warsztaty filmowe #47
  • 16. Warsztaty filmowe #48
  • 16. Warsztaty filmowe #49
  • 16. Warsztaty filmowe #50
  • 16. Warsztaty filmowe #51
  • 16. Warsztaty filmowe #52
  • 16. Warsztaty filmowe #53
  • 16. Warsztaty filmowe #54
  • 16. Warsztaty filmowe #55
  • 16. Warsztaty filmowe #56
  • 16. Warsztaty filmowe #57
  • 16. Warsztaty filmowe #58
  • 16. Warsztaty filmowe #59
  • 16. Warsztaty filmowe #60
  • 16. Warsztaty filmowe #61
  • 16. Warsztaty filmowe #62
  • 16. Warsztaty filmowe #63
  • 16. Warsztaty filmowe #64
  • 16. Warsztaty filmowe #65
  • 16. Warsztaty filmowe #66
  • 16. Warsztaty filmowe #67
  • 16. Warsztaty filmowe #68
  • 16. Warsztaty filmowe #69
  • 16. Warsztaty filmowe #70
  • 16. Warsztaty filmowe #71
  • 16. Warsztaty filmowe #72
  • 16. Warsztaty filmowe #73
  • 16. Warsztaty filmowe #74
  • 16. Warsztaty filmowe #75
  • 16. Warsztaty filmowe #76
  • 16. Warsztaty filmowe #77
  • 16. Warsztaty filmowe #78
  • 16. Warsztaty filmowe #79
  • 16. Warsztaty filmowe #80
  • 16. Warsztaty filmowe #81
  • 16. Warsztaty filmowe #82
  • 16. Warsztaty filmowe #83
  • 16. Warsztaty filmowe #84
  • 16. Warsztaty filmowe #85
  • 16. Warsztaty filmowe #86
  • 16. Warsztaty filmowe #87

Organizatorzy |

Kujawy-Pomorze   Województwo Kujawsko-Pomorskie   Komenda Wojewódzka Policji w Bydgoszczy Fundacja Tumult